کاربردهای آبکاری پلاستیک

کاربردهای آبکاری پلاستیک

 

آبکاری پلاستیک در صنایع بسیاری کاربرد دارد که در این مطلب به کاربرد های گوناگون آن خواهیم پرداخت:

 

صنعت خودروسازی

 

 

در این صنعت استفاده از پلیمرها کاربرد زیادی دارد. وزن کم، انعطاف‌پذیری زیاد، امکان طراحی و ساخت قالب پلاستیکی به شکل دلخواه موجب افزایش تقاضا شده است.

کاربرد آبکاری نیکل

در صنعت خودروسازی بیشتر برای زیباسازی است. از جمله چرخ، دستگیره درب خودرو، دستگیره روی دنده و جلو پنجره ماشین.

 

لوله کشی

استفاده از آبکاری بر روی وسایل لوله کشی موجب مناسب شدن قیمت و همچنین زیبایی بیشتر محصولات خواهد شد. همین امر تقاضای آبکاری بر روی لوازم پلاستیکی را بیشتر می‌کند. به عنوان مثال افرادی که به دنبال حمام لوکس و جذاب هستند می‌توانند از لوله‌های آبکاری شده با طلا استفاده کنند. اما مخاطبان زیادی علاقه به لوله‌های آبکاری شده با نیکل دارند؛ این فلز با سلیقه اکثر افراد جامعه سازگار است.

 

درب بطری

 

 

کاربرد آبکاری پلاستیک موجب زیبا شدن درب بطری یا عطرها می‌شود. در کشور فرانسه برای زیبایی بیشتر شیشه عطر و جذب مشتری‌ها از درب‌های براق و رنگارنگ آبکاری شده استفاده می‌کنند.

 

آبکاری پلاستیک برای الکترونیک

 

 

 

کاربرد بیشتر آبکاری بر روی پلاستیک بعد از خودروسازی مربوط به صنعت الکترونیک است. در این صنعت از آبکاری پلاستیک برای زیباشدن ظاهر محصول در تولید قطعات پلاستیکی مانند گوشی موبایل، رایانه‌ها، کلید و دکمه کنترل استفاده می‌شود. در این محصولات از آبکاری نیکل و نیکل – کروم استفاده می‌شود که موجب می‌شود از لحاظ کاربردی، قطعات رسانا شوند. آبکاری نیکل امکان لحیم کاری را بر روی اجسام فراهم می‌کند و از قطعات در برابر آسیب‌های احتمالی نیز محافظت می‌کند.

 

 

 

محصولات خانگی

استفاده از ابزار پلاستیکی آبکاری شده با فلز، مناسب‌تر و ارزان‌تر از لوازم تمام فلزی است که می‌توان در برخی از لوازم خانگی مانند ریموت‌های لوازم برقی و انواع دستگیره‌ها مشاهده کرد.

 

محصولات بهداشتی

کاربرد‌های آبکاری پلاستیک در محصولات بهداشتی نه تنها موجب زیبایی آن‌ها می‌شود، بلکه شستشو محصولات را راحت‌تر می‌کند. برای مثال شیرهای آشپزخانه یا حمام و سایر لوازم بهداشتی دیگر.

 

لباس و پوشاک

آبکاری پلاستیک به صنعت پوشاک نیز رسیده و تاثیر بسیار زیادی بر زیبایی دکمه‌ لباس‌ها دارد. قطعا دکمه‌های براق و فلزی نظر شما را جلب کرده است. خوب است بدانید آن‌ها پلاسیک آبکاری شده با فلز هستند.

 

لوازم رادیویی

آنتن‌های آبکاری شده با پلاستیک، موجب انتقال آسان امواج رادیویی شده و از آیتم‌ها مراقبت می‌کنند.

 

کاربردی ترین فلزات برای آبکاری پلاستیک

 

مس، طلا، نقره، نیکل و کروم بهترین فلزات برای آبکاری قطعات پلاستیک هستند. کاربرد هر یک از این فلزات در این صنعت به صورت زیر است:

طلا 

آبکاری طلا و نقره بهترین انتخاب و گزینه برای زیبا سازی قطعات پلاستیکی است. همچنین برای ساخت لایه  با رسانای الکتریکی کاربرد زیادی دارد، از آنجا که طلا در برابر دمای بالا مقاوم است، می‌توان آن را برای اجسامی که حرارت زیاد به آن‌ها وارد می‌شود استفاده کرد.

نیکل 

این فلز ظاهر براق و زیبایی داشته و در صنایع زیادی از جمله خودروسازی به کار می‌رود. نیکل را اگر با فلزی مانند تنگستن آلیاژدهی کنند در برابر سایش و ضربه مقاوم تر می‌شود.

مس

مس در برابر طلا و نقره هزینه کمتری دارد و به صرفه‌تر است. این فلز برای رسانایی الکتریکی کردن سطوح غیررسانایی پرکاربردترین گزینه است.

 کروم

آبکاری با کروم فرآیند بسیار پیچیده است و نزدیک به 28 مرحله دارد. ضمن اینکه کروم را ماده سرطان‌زا و مسموم می‌دانند، اما سطح صاف و براق، جذابیت ظاهری و مقاومت بالای آن موجب کاربرد آن در صنعت خودورسازی شده است.

 

پلاستیک‌های قابل آبکاری الکتریکی

 

  • ABS: این پلاستیک قابلیت انعطاف پذیری زیاد، چسبندگی بالا، کیفیت خوب، هزینه کم تولیدات، مقاومت ابعاد و تولید راحت را داشته و به همین علت بهترین پلاستیک و مناسب ترین نوع برای آبکاری است.
  • فنولیک: از مواد پلاستیکی با قابلیت لمینت است که اکثر محصولات پلاستیک را تشکیل می‌دهد.
  • پلی کربنات: این ماده ترموپلاستیک بسیار قوی است که در هوافضا و صنعت خودروسازی کاربرد زیادی دارد. استفاده ازتزریق پلی کربنات در صنعت ریخته‌گری بسیار توصیه می‌شود.
  • تفلون: تفلون یا تترافلورواتیلن که بیشترین کاربرد آن تولید ظرف‌های نچسب است.
  • پلی استال: ماده ترموپلاستیکی که کابرد مهندسی دارد.
  • پلی سولفون: از خانواده پلیمرهای ترموپلاستیکی است که از شفافیت بسیار زیاد، توانایی تحمل گرما و مقاومت زیادی برخوردار است و کاربرد آن در نگهدارنده شعله و محیط الکتریکی و فیلتراسیون خازن‌ها است.

 

آبکاری قطعات پلاستیکی نه تنها موجب زیبایی و جذابیت پلاستیک می‌شود بلکه مقاومت آن‌ها را در برابر خط خوردگی و سایش نیز افزایش میدهد. این صنعت مزایا و معایبی دارد و امروزه شغل‌های زیادی وابسته به این قطعات با آبکاری‌های چشم‌گیر تشکیل شده‌اند.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.