آبکاری پلاستیک

آبکاری پلاستیک

 

به رسوب الکتریکی یون موجود در محلول فلزی بر روی پلاستیک، آبکاری پلاستیک گویند. فناوری تولید قالب‌های پلاستیکی به قرن 19 میلادی برمی‌گردد و آبکاری روی آن نیز مربوط به همان دوران و کشورهای آمریکا و اروپا است. از آنجایی که ایجاد اتصال بین پلاستیک و لایه فلزی کار دشواری بود، صنعتگران تمایل زیادی به آبکاری پلاستیک نداشتند.

خودرو سازی اولین صنعتی بود که فرآیند آبکاری قطعات پلاستیک، در مقیاس بزرگ را انجام داد. علت این عمل، افزایش هزینه سوخت در سال 1970 بود و خودروسازان را مجبور به تولید قطعات جدیدی کرد که مصرف سوخت را کاهش دهد. شرکت‌های ساخت خودرو متوجه شدند که اگر قطعاتی از ماشین، مانند قاب دور چراغ، دور پنجره‌ها، داشبورد، جلو پنجره، قاب دور آینه و… را از پلاستیک بسازند موجب کاهش وزن خودرو و همچنین پایین آمدن مصرف سوخت وهزینه آن می‌شود.

 

 

در ادامه سال‌های 1970 تا 1990 صنایع دیگر از جمله لوازم خانگی، تجهیزات لوله کشی، اتصالات و تجهیزات دستگاه‌های برقی و الکتریکی به صنعت آبکاری پلاستیک روی آوردند. امروزه آبکاری بر روی لپ تاپ، گوشی هوشمند و حتی کفش نیز امکان پذیر است.

 

همچنین برای مطالعه بیشتر: کاربرد تزریق پلاستیک در صنایع مختلف  و هر چیزی که در مورد دستگاه تزریق پلاستیک باید بدانید را نیز مشاهده کنید.

 

همانطور که گفتیم آبکاری قطعات پلاستیک به علت عدم رسانای الکتریکی بودن پلاستیک، دشوار است.

بعضی از محصولات پلاستیکی نیاز دارند که تبدیل به رسانای الکتریکی شوند؛ مانند، ABS، تفلون، پلی کربنات یا پلی پروپیلن. برای این کار لایه فلزی به پلاستیک اضافه می‌شود که به آن آبکاری الکتریکی پلاستیک می‌گویند.

 

مزایای آبکاری پلاستیک

 

آبکاری کردن پلاستیک با مزایای بسیاری همراه است که عبارتند از:

 

مقاومت بالا

این صنعت موجب افزایش مقاومت و استحکام قطعات در برابر آسیب احتمالی و خط خوردگی می‌شود. همچنین اگر برای پوشش‌دهی از لایه فلزی استفاده شود مقاومت پلاستیک را در برابر مواد شیمیایی افزایش می‌دهد.

زیباتر شدن

مهمترین مزیت آبکاری پلاستیک، زیبایی محصول نهایی است. یک لایه طلایی براق یا نقره‌ای جذاب بر روی قطعات پلاستیکی در حد بسیار زیادی، ظاهر آن را زیبا و چشم‌گیر می‌کند.

تغییر ظاهر لایه بیرونی

تغییر دادن لایه بیرونی و بهبود بخشیدن به ظاهر محصول یکی دیگر از مزایای آبکاری پلاستیک محسوب می‌شود. دقیقاً مطابق آنچه که در صنعت خودروسازی مشاهده میکنیم. طراحی متنوع، وزن کم، قابلیت انعطاف‌پذیری، صرفه‌جویی در مصرف انرژی و کم کردن تاثیر نور بر خرابی پلاستیک از مزایای این کار است.

زیباتر شدن

مهمترین مزیت آبکاری پلاستیک، زیبایی محصول نهایی است. یک لایه طلایی براق یا نقره‌ای جذاب بر روی قطعات پلاستیکی در حد بسیار زیادی، ظاهر آن را زیبا و چشم‌گیر می‌کند.

 

معایب آبکاری پلاستیک

 

تخصصی بودن

از آنجایی که برای آبکاری تجهیزات زیادی نیاز است، امکان آماده سازی محصولات در منزل وجود نداشته و باعث افزایش هزینه ها میشود، در نتیجه آبکاری را می‌توان یک حرفه ی تخصصی تلقی کرد.

حذف سخت

آبکاری فلزی چون گرمای زیادی می‌بیند و به تمام گوشه و زوایای قطعات می‌چسبد، حذف آن دشوار است.

ضخیم نبودن

پوشش فلزی ضخامت کمی دارد و امکان آسیب دیدن آن زیاد است.

 

 

مراحل آبکاری قطعات پلاستیک

 

  • شستشو: سطح قطعه باید کاملا شسته شود تا اثرچربی، خاک و اثر انگشت روی آن از بین برود.
  • پیش شستشو: قطعات پلاستیکی را، در حلال H پیش شستشو می‌‌دهند که موجب بهبود سطح می‌شود.
  • H کردن: محلولی که تری اکسید کروم و سولفوریک اسید را شامل شده و باعث اتصال راحت تر فلزات با بستر اصلی می‌شود.
  • خنثی کردن: بعد از “اچ ” کردن باید با کمک، بی سولفیت سدیم تمام مواد اضافی را خنثی و پاک کرد.
  • پیش فعال کننده: محصولی که قدرت جذب را فعال و با رزین مانند پلی پروپلین کار می‌کنند.
  • فعال سازی: در این مرحله، از فعال کننده‌ای استفاده می‌کنند که غلظت کمی دارد. فلزاتی مانند طلا و پالادیوم و پلاتین کاربرد زیادی در این جا دارند.
  • شتاب دهنده: شتاب دهنده موجب پوشش یکنواخت می‌شوند و هیدروکسید را از قطعه جدا می‌کند.

غوطه وری در آب: مرحله آخر شستن قطعه پلاستیکی در حمام الکترولی است تا لایه فلزی باریک رسوب کرده و قطعه آماده شود.

2 دیدگاه

  • کاربردهای آبکاری پلاستیک – کیمیا کشت تهران

    […] آبکاری پلاستیک در صنایع بسیاری کاربرد دارد که در این مطلب به کاربرد های گوناگون آن خواهیم پرداخت: […]

  • خنک کاری دستگاه تزریق پلاستیک – bolian

    […] آبکاری پلاستیک […]

  • ارسال دیدگاه

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.